Zijn jouw werknemers toeristen?
Aardbeving, orkaan, overstroming, natuurbrand. Op internet lees ik dat Nederlandse toeristen geen idee hebben wat ze moeten doen als ze op vakantie in een natuurramp terechtkomen. Aan de ene kant gelukkig, we hebben er nu eenmaal weinig mee te maken. Aan de andere kant hoop ik dat reizigers zich niet alleen verdiepen in strand en cultuur, maar soms ook even nadenken over hun eigen veiligheid.
Veiligheid op het werk
Diezelfde toeristen moeten op hun werk vaak wél nadenken over veiligheid. Iedere organisatie heeft wettelijk te maken met protocollen en richtlijnen op dat gebied. Ze hebben BHV-ers, EHBO-ers, een evacuatieplan voor als er iets mis gaat. Grotere organisaties hebben een BedrijfsNoodOrganisatie (BNO) met een crisisteam. De direct betrokkenen zijn er druk mee. Voor hen is dé grote uitdaging hoe ze zorgen dat zoveel mogelijk medewerkers zich bewust zijn van risico’s.
Laat veiligheid zien!
Hoe laat je iedereen inzien dat veiligheid ook hen aangaat? Wij zeggen: door het letterlijk te laten zien. Door met beeld complexe protocollen en processen toegankelijk, inzichtelijk en overzichtelijk te maken. Zodat medewerkers interactief en spelenderwijs zien wat ze kunnen en moeten doen in een crisis, klein of groot. Wij hebben een manier bedacht om de veiligheid van je organisatie in kaart te brengen in een infographic.
Dynamisch en vooral niet saai. Toeristen maken foto’s om hun ervaring vast te houden.
Beeldend leren maakt dat veiligheid beklijft!
Nieuwsgierig hoe dat er voor jouw organisatie uit zou kunnen zien?
Bekijk een voorbeeld of neem contact op.
Suzanne Walsteijn
N.B. Op 23 januari spreek ik op de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de jaarbeurs in Utrecht.
13.00 – 13.20 UUR | ZAAL 3
Veiligheidsprotocollen in beeld! Kan dat?