Infographic©
Een infographic van het gehele op- en afschalingsproces laat alle processenin één oog opslag zien in een overzichtelijk en compact beeld. Het is een inzichtstool die voor iedere sleutelfiguur binnen de crisisorganisatie laat zien, wie wanneer en waarom een rol speelt gedurende het proces, overzichtelijk per niveau van impact.
De infographic biedt tijdens een crisisoverleg ondersteuning en kan worden ingezet bij opleiding en trainen van bestaande en nieuwe crisisteam leden. Medewerkers krijgen direct inzicht in de crisisorganisatie, de interne functies en de organisatie van externe partijen. Daarnaast kan de infographic ook gebruikt worden tijdens tabletop oefeningen, presentaties en intranet. Externe auditors ervaren de infographic als een zeer waardevol borgingssysteem.
De infographic wordt geheel afgestemd op jouw planvorming en organisatie, in uw eigen huisstijl en eventuele iconen. Tijdens de ontwikkeling toetsten we samen de infographic met jou en eventuele sleutelfiguren en wordt het geoptimaliseerd voor uiteindelijk gebruik.
Het BOB Bord
Tijdens een acute crisissituatie is het handig en fijn om snel overzicht te kunnen creëren. Het BOB Bord ondersteund bij het loggen en kan in elke situatie (incident, calamiteit of crisis) gebruikt worden. Het bord is voorzien van ophangpunten. Door het maken van een foto kunnen de gegevens worden gedeeld met de deelnemers. Tijdens elke bijeenkomst kan het BOB bord ingezet worden.
Het BOB Bord is een magnetisch white board, van 1200 bij 1800 mm. Voorzien van magneten van de 8 disbalansen zorgcontinuïteit en de 4 iconen van de kernbeslissingen (Informeer, Alarmeer, Melding en Actie).
Visuals
Visuals zijn bedoelt voor ondersteuning op meerdere gebieden en helpt bij het verbeteren van de communicatie door informatie makkelijk, duidelijk en overzichtelijk over te brengen en te begrijpen. Wij zetten onder andere processen, rollen en verantwoordelijkheden en disbalansen om in beeld, een visual.
De visuals hebben meerdere doeleinden. Zo kan het gebruikt worden tijdens het implementeren en uitleggen van de crisisorganisatie bij het opleiden en trainen van alle sleutelfiguren. Ook is het handig om een visual tijdens een plenaire sessie te gebruiken om de crisisorganisatie neer te zetten en het kan bovendien verwerkt worden in de planvormingen. Kortom een handige en veelzijdige tool om in te zetten.
Denkkaarten rollen
Binnen de crisisbeheersing worden de rollen van sleutelfiguren veelal omschreven in taakkaarten. In plaats van taakkaarten hanteren wij denkkaarten, daarmee gaan wij uit van ieders kunde en vakmanschap. Onze ervaring heeft geleerd dat sleutelfiguren meer behoefte hebben aan een ondersteunende denkkaart waarop overzichtelijk staat waaraan te denken tijdens het uitvoeren van hun rol bij een calamiteit. Een denkkaart is voor alle rollen mogelijk binnen uw crisisorganisatie en wordt met uw huisstijl op maat gemaakt.
Denkkaarten zorg continuïteit per disbalans
Een disbalans heeft voor iedere organisatie een andere invloed op de veiligheid en zorg continuïteit en vraagt daarom een aansluitende aanpak afgestemd op de organisatie. Aan de hand van praktische denkkaarten beschrijven wij per (gewenste) disbalans wie wat en wanneer doet, het is bedoelt ter ondersteuning waar aan gedacht moet worden bij een disbalans binnen jouw organisatie.
Voor het vormgeven van de denkkaart gaan wij uit van de planvorming en continuïteit plannen van jouw organisatie. Tijdens de ontwikkeling toetsten we samen de denkkaart met jou en eventuele sleutelfiguren en wordt het geoptimaliseerd voor uiteindelijk gebruik.
De denkkaarten worden in uw huisstijl gemaakt en kunnen opgenomen worden in de planvorming.
8e Disbalans • Het grote van rood naar groen werkboek
Binnen de zorgsector zijn we tegenwoordig in (grote) mate afhankelijk van digitale systemen en ondersteuning. Elke zorg- en ziekenhuisinstelling werkt met data, netwerken, softwarepakketten, communicatie middelen en medische techniek of domotica. Het is niet meer weg te denken in het dagelijks werk, maar naast gemak brengt het ook risico’s met zich mee waarvan de impact complex en ingrijpend kan zijn. Deze complexiteit vraagt om een andere manier van denken en organiseren van de crisisorganisatie.
Het werkboek 8e disbalans, het grote van rood naar groen werkboek is geschreven door Inge Muller en ontstaan vanuit nieuwsgierigheid naar de organisatorische processen rondom ICT-incidenten. Vraagstukken als, Hoe bereidt je je voor op een ICT-incident? Wie zet je daarvoor in? Hoe maak je maximaal gebruik van ieders vakmanschap en wat maakt dat je daarop kunt vertrouwen komen in het werkboek aan bod.
Dit werkboek biedt je handvaten om een crisisorganisatie en OTO programma op te bouwen en te onderhouden rondom een ICT-incident. Met waardevolle informatie en vele ondersteunende tools als visuals, denk- en logkaarten en scenario oefeningen. Wat ons betreft een onmisbaar werkboek voor iedere organisatie.
Algemene randvoorwaarden Hulpmiddelen
Doelgroep (sector):
Ziekenhuizen, zorginstellingen en overheidsinstellingen.
Doelgroep (functionaris):
Sleutelfiguren binnen de crisisorganisatie.
Duur levering:
Afhankelijk van het gekozen hulpmiddel.
Randvoorwaarden:
Onderlinge afstemming gedurende het proces.
Aantal deelnemers:
Niet van toepassing
Kosten:
Op aanvraag.
Veiligheid begint bij goed voorbereide organisaties en mensen
Het is ons doel dat jouw Bedrijfsnoodorganisatie leeft en uitstraalt dat veiligheid is ingebed binnen alle niveaus van jouw organisatie.
Onze senior adviseurs, Inge & Suzanne, staan al ruim 10 jaar aan het roer bij Veilig in beeld | Crisisbeheersing. Zij bezitten een enorme kennis en kunde op gebied van integrale veiligheid, crisisbeheersing, zorgcontinuïteit en processen.
Veilig in beeld voorziet al jaren in het trainen en opleiden van crisisbeheersing voor zorginstellingen en ziekenhuizen.
ISO 22301 Lead Auditor
Hoe ook jij in drie eenvoudige stappen de kennis binnen jouw organisatie kunt vergroten.
Dat pak je zo aan: