De VIER VRAGEN voor zorgcontinuïteit in noodsituaties
Cliënten in zorginstellingen zijn er altijd, ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. In de zorg draait het om continuïteit, misschien wel juist bij calamiteiten. Daarbij komt het aan op de mensen, de medewerkers, die op het moment van een noodsituatie aanwezig zijn.
Weet iedereen in elke functie, op elk niveau, onafhankelijk van scenario’s, wat ze moeten doen om die continuïteit te waarborgen? Weet iedereen wat ze moeten doen in een situatie waarin ze moet op- of afschalen?
VIER VRAGEN die iedereen moet kunnen dromen
In onze visie op bedrijfsnoodorganisaties zijn vier vragen essentieel onderdeel van de zorgcontinuïteit van iedere organisatie. Elke medewerker, van hoog tot laag, zou deze vragen op ieder moment van de dag moeten kunnen dromen.
Elke organisatie moet zorgen voor een leidraad, waarin medewerkers het antwoord op deze vragen kunnen vinden. Daarnaast is ons devies altijd: gebruik je gezonde verstand.
Zorgcontinuïteitswijzer
Veilig in Beeld | Crisisbeheersing heeft een zorgcontinuïteitswijzer ontwikkeld, een brochure met beeld waarin de stappen voor iedereen zichtbaar zijn. Omdat elke instelling anders in elkaar zit, maken we die op maat. Maar de VIER VRAGEN gelden voor elke bedrijfsnoodorganisatie.
Een veilige groet, Inge Muller
Hallo Suzanne en Inge
kan ik informatie omtrent de zorgcontinuïteitswijzer ontvangen.
ik ben vooral geïnteresseerd in de inhoudelijke verwijzing en vindt deze praktische aanpak wel de moeite waard om eens binnen de verpleegafdelingen te bekijken.
groet, Ron Thalen