Noodpakketten in de zorg “Wees voorbereid op het onverwachte”
Een noodpakket: het klinkt misschien eenvoudig, maar in de zorg is het van levensbelang. We krijgen er steeds meer vragen over: Waar moet het aan voldoen? Hoe pakken wij dit voor onze zorginstelling aan? Wij hebben meerdere locatie, wat hebben we nodig? Goede vragen en wat ons betreft essentieel.
In de zorg draait alles om continuïteit en veiligheid. Maar wat als zich een crisis voordoet? Een stroomstoring, extreem weer of een cyberaanval kan de zorg acuut en volledig ontwrichten. Denk aan recente incidenten als Spanje en Portugal volledig op zwart door stroom uitval, extreem weer in Valencia of de digitale aanval op het Openbaar Ministerie. In zulke situaties is het essentieel dat je direct kunt schakelen, ook als zorginstelling. Een goed doordacht noodpakket is hierbij een belangrijk onderdeel.
Waarom een noodpakket onmisbaar is
In de zorg draait alles om continuïteit: de zorg moet altijd doorgaan, hoe lastig de situatie ook is. Daarom adviseert de overheid om als zorginstellingen minimaal 72 uur zelfredzaam te zijn. Dus drie dagen lang alles kunnen regelen, zonder hulp van buitenaf. Om dit te kunnen realiseren vraagt een juiste voorbereiding en dat begint met overzicht, duidelijke afspraken en een praktisch noodpakket. Elke organisatie, locatie en doelgroep vraagt om een andere aanpak.
Wat hoort er in een noodpakket?
Er zijn geen vaste regels, maar er bestaan wel duidelijke adviezen vanuit het RIVM, GGD en veiligheid regio’s. Wat er precies in moet, hangt af van jouw organisatie:
- Wat voor zorg je biedt (bijvoorbeeld: ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ, ziekenhuis)
- Wie is je doelgroep (bijvoorbeeld: lichamelijke beperking, psychogeriatrie, somatisch, care of cure
- Waar je locatie ligt (makkelijk bereikbaar bij nood?)
- Wat je eigen risicoanalyse zegt (bijvoorbeeld: stroomafhankelijkheid, evacuatiemogelijkheden)
Voorbeelden van essentiële onderdelen zijn;
- Water en voedselvoorraad voor 72 uur (minimaal 3 liter water per persoon per dag!)
- Reserve van belangrijke medicijnen en hulpmiddelen
- Hygiëneproducten en beschermingsmiddelen
- Zaklampen, batterijen, powerbanks, noodstroomvoorziening, noodradio’s, noodtelefoons, noodlaptops
- Instructies en contactlijsten, duidelijk rolverdeling binnen het crisisteam
Een noodpakket is geen ‘one size fits all’. Maatwerk is essentieel. Wat werkt voor een ziekenhuis is niet automatisch toepasbaar voor een GGZ instelling, woonlocatie of verpleeghuis.
Een noodpakket? Nee, een noodplan!
Een noodpakket is pas echt nuttig als mensen weten wat erin zit, waar het ligt en wie het beheert. Zonder heldere afspraken en procedures is het risico groot dat het pakket onvoldoende of onbruikbaar is op het moment dat het echt nodig is. Daarom kijken wij niet alleen naar de inhoud, maar naar het hele systeem eromheen.
We helpen zorginstellingen met;
- Het maken van een risico-inventarisatie per locatie
- Advies over wat er in het pakket moet zitten en waar neer te zetten
- Het opnemen van de pakketten in je crisisplan en (nood)procedures
- Het oefenen en trainen van medewerkers en sleutelfiguren, zodat iedereen weet wat te doen
Zelf aan de slag? Dan hier drie praktische tips
- Breng de risico’s in kaart
Wat kan er misgaan? Welke disbalansen zijn realistisch? Welke groepen zijn het meest kwetsbaar? Dit vormt de basis voor de samenstelling van het pakket. - Betrek je collega’s
Het noodpakket is geen taak van één persoon. Ga in overleg met (zorg)medewerkers, BHV-ers, ICT en facilitair om samen na te denken en te beslissen. - Zorg dat het pakket zichtbaar en bereikbaar is
Zet het op een vaste plek, label het duidelijk en controleer het regelmatig. En, spreek of wie dat doet.
Ook voorbereid zijn op het onverwachte?
Wij denken graag met je mee. Of je nog moet beginnen of al een plan hebt, wij helpen je om noodpakketten en noodplannen werkbaar te maken in jouw organisatie. Neem contact met ons op!
14 augustus 2025 |
Veilig in Beeld